
zaterdag, januari 24, 2009
Zilveren Camera wil omstreden Defensiefoto van site halen
De organisatie van de Zilveren Camera wil een gemanipuleerde foto van het ministerie van Defensie van haar website verwijderen. De foto van Defensiefotograaf Sjoerd Hilckmann toont Nederlandse militairen die met hoge snelheid in een terreinwagen in Uruzgan lijken te rijden.
In werkelijkheid werd de terreinwagen gesleept door een ander voertuig. De stangen waaraan dat gebeurde, 'gumde' de fotograaf weg. "Gewoon een ANWB-gevalletje van pech", aldus juryvoorzitter Hans Kouwenhoven van de Zilveren Camera zaterdag. "Dit tast de geloofwaardigheid van fotografen van Defensie aan, je gaat twijfelen aan de waarheidsgetrouwheid."
De zaak kwam aan het licht door een verslaggever van Trouw, die erbij was toen de foto werd gemaakt. Tegen deze krant erkende Hilckmann dat hij de plaat heeft gemanipuleerd.
De foto was onderdeel van een serie waarmee hij vorig jaar een prijs won bij de Zilveren Camera. Zijn deelname aan die wedstrijd was omstreden omdat hij volgens critici niet onafhankelijk zijn werk kan doen.
Bron: ANP.
In werkelijkheid werd de terreinwagen gesleept door een ander voertuig. De stangen waaraan dat gebeurde, 'gumde' de fotograaf weg. "Gewoon een ANWB-gevalletje van pech", aldus juryvoorzitter Hans Kouwenhoven van de Zilveren Camera zaterdag. "Dit tast de geloofwaardigheid van fotografen van Defensie aan, je gaat twijfelen aan de waarheidsgetrouwheid."
De zaak kwam aan het licht door een verslaggever van Trouw, die erbij was toen de foto werd gemaakt. Tegen deze krant erkende Hilckmann dat hij de plaat heeft gemanipuleerd.
De foto was onderdeel van een serie waarmee hij vorig jaar een prijs won bij de Zilveren Camera. Zijn deelname aan die wedstrijd was omstreden omdat hij volgens critici niet onafhankelijk zijn werk kan doen.
Bron: ANP.
vrijdag, januari 23, 2009
Bruno Stevens in De Leugen Regeert
De Belgische fotojournalist Bruno Stevens was vanavond aan de telefoon vanuit de Gazastrook te horen in het VARA-mediaprogramma De Leugen Regeert.
Volkskrant over Hilckmann en zijn wegpoetsfoto
Het ministerie van Defensie is pijnlijk in verlegenheid gebracht door een gemanipuleerde foto uit Uruzgan. De plaat van vier infanteristen die voorbij suizen in hun terreinwagen, blijkt in werkelijkheid een foto van een geval van autopech.
Defensiefotograaf Sjoerd Hilckmann heeft namelijk de stangen weggepoetst waarmee het voertuig op sleeptouw werd genomen. Extra pijnlijk is dat de omstreden foto een prijs won.
De inzending maakte toen al veel discussie los onder fotografen, omdat Hilckmann geen onafhankelijke fotograaf is. Naar aanleiding van die discussie plaatste ook de Volkskrant de foto, die nu dus gemanipuleerd blijkt.
Volgens Defensie is de manipulatie een incident. ‘Dat maken we op uit steekproeven die we gedaan hebben en uit indringende gesprekken met al onze fotografen’. Hilckmann (34) houdt zijn baan. De kwaliteit van zijn werk staat niet ter discussie, stelt Defensie. ‘Het ging mij puur om de schoonheid’, zegt de fotograaf.
Lees Stoere foto van Defensie uit Uruzgan blijkt gevalletje van pech.
Defensiefotograaf Sjoerd Hilckmann heeft namelijk de stangen weggepoetst waarmee het voertuig op sleeptouw werd genomen. Extra pijnlijk is dat de omstreden foto een prijs won.
De inzending maakte toen al veel discussie los onder fotografen, omdat Hilckmann geen onafhankelijke fotograaf is. Naar aanleiding van die discussie plaatste ook de Volkskrant de foto, die nu dus gemanipuleerd blijkt.
Volgens Defensie is de manipulatie een incident. ‘Dat maken we op uit steekproeven die we gedaan hebben en uit indringende gesprekken met al onze fotografen’. Hilckmann (34) houdt zijn baan. De kwaliteit van zijn werk staat niet ter discussie, stelt Defensie. ‘Het ging mij puur om de schoonheid’, zegt de fotograaf.
Lees Stoere foto van Defensie uit Uruzgan blijkt gevalletje van pech.
TROS Nieuwsshow over Man Ray
Zaterdagochtend 24 januari tussen 9.00 en 10.00 besteedt het programma TROS Nieuwsshow op Radio 1 aandacht aan de overzichtstentoonstelling over de fotograaf Man Ray in het Fotomuseum Den Haag.
‘Zorgeloos, maar niet onverschillig’ is de eerste tentoonstelling waarin het complete creatieve proces van Man Ray is te zien: van waarnemingen, ideeën en schetsen tot de uiteindelijke kunstwerken. Met zijn camera zorgde Man Ray ervoor dat fotografie kunst werd. Een ongewone prestatie voor iemand die bijna zijn hele leven heeft geprobeerd om van het stempel ‘fotograaf’ af te komen. Liever werd hij gewaardeerd om zijn andere kunstwerken: tekeningen, schilderijen en dadaïstische ‘ready-mades.’ Een fotograaf dus tegen wil en dank. Over werk en leven van Man Ray spreken de presentatoren met conservator Wim van Sinderen.
‘Zorgeloos, maar niet onverschillig’ is de eerste tentoonstelling waarin het complete creatieve proces van Man Ray is te zien: van waarnemingen, ideeën en schetsen tot de uiteindelijke kunstwerken. Met zijn camera zorgde Man Ray ervoor dat fotografie kunst werd. Een ongewone prestatie voor iemand die bijna zijn hele leven heeft geprobeerd om van het stempel ‘fotograaf’ af te komen. Liever werd hij gewaardeerd om zijn andere kunstwerken: tekeningen, schilderijen en dadaïstische ‘ready-mades.’ Een fotograaf dus tegen wil en dank. Over werk en leven van Man Ray spreken de presentatoren met conservator Wim van Sinderen.
Foto's Robert Capa tentoongesteld in Brussel
In het Joods Museum van België in Brussel begint een tentoonstelling met 145 foto's van Robert Capa. Deze medestichter van het legendarische fotoagentschap Magnum wordt beschouwd als één van de grootste oorlogsfotografen aller tijden.
De eerste professionele foto's van de Joodse fotograaf, afkomstig uit Boedapest, dateren van 1931 tijdens een meeting van Leon Trotsky in Kopenhagen. Maar eigenlijk was zijn naam Endre Friedmann en had hij politieke wetenschappen gestudeerd in Berlijn. Vooral zijn beelden van de Spaanse burgeroorlog en de Tweede Wereldoorlog zijn wereldberoemd en lieten een diepe indruk na.
Capa's reportages over de Spaanse burgeroorlog werden regelmatig gepubliceerd in bladen als Vu, Regards, Weekly Illustrated en Life. Zijn foto 'Dood van een republikeins soldaat' bezorgt hem wereldfaam en wordt een machtig oorlogssymbool. In Spanje maakt Capa filmopnames voor de nieuwsberichten van March of Time, het filmdepartement van Time-Life. Na het overlijden van zijn gezellin Gerda Taro reist Capa naar China en in 1939 vestigt hij zich in New York. Van 1939 tot 1945 maakt hij reportages over de Tweede Wereldoorlog.
In 1947 sticht hij Magnum Photos met Henri Cartier-Bresson, David Seymour, George Rodger en William Vandivert. Capa trekt naar Rusland met John Steinbeck en naar Israël van 1948 tot1950. Zo begint hij aan een lange reeks reportages voor Holiday.
In het begin van zijn carrière vestigde de fotograaf zich in Parijs, waar hij vriendschap sloot met heel wat kunstenaars en fotografen zoals Picasso, Hemingway, Davis Seymour en Henri Cartier-Bresson. Daarnaast ontmoet hij ook fotografe Gerda Pohorilles, op wie hij hartstochtelijk verliefd wordt. Beiden veranderen hun naam: Friedmann wordt Capa en zijn vrouw heet voortaan Gerda Taro.
Door op een landmijn te trappen in Indochina op 25 mei 1954 is Robert Capa gestorven.
Robert Capa Retrospectief 23.01.2009-15.04.2009
De eerste professionele foto's van de Joodse fotograaf, afkomstig uit Boedapest, dateren van 1931 tijdens een meeting van Leon Trotsky in Kopenhagen. Maar eigenlijk was zijn naam Endre Friedmann en had hij politieke wetenschappen gestudeerd in Berlijn. Vooral zijn beelden van de Spaanse burgeroorlog en de Tweede Wereldoorlog zijn wereldberoemd en lieten een diepe indruk na.
Capa's reportages over de Spaanse burgeroorlog werden regelmatig gepubliceerd in bladen als Vu, Regards, Weekly Illustrated en Life. Zijn foto 'Dood van een republikeins soldaat' bezorgt hem wereldfaam en wordt een machtig oorlogssymbool. In Spanje maakt Capa filmopnames voor de nieuwsberichten van March of Time, het filmdepartement van Time-Life. Na het overlijden van zijn gezellin Gerda Taro reist Capa naar China en in 1939 vestigt hij zich in New York. Van 1939 tot 1945 maakt hij reportages over de Tweede Wereldoorlog.
In 1947 sticht hij Magnum Photos met Henri Cartier-Bresson, David Seymour, George Rodger en William Vandivert. Capa trekt naar Rusland met John Steinbeck en naar Israël van 1948 tot1950. Zo begint hij aan een lange reeks reportages voor Holiday.
In het begin van zijn carrière vestigde de fotograaf zich in Parijs, waar hij vriendschap sloot met heel wat kunstenaars en fotografen zoals Picasso, Hemingway, Davis Seymour en Henri Cartier-Bresson. Daarnaast ontmoet hij ook fotografe Gerda Pohorilles, op wie hij hartstochtelijk verliefd wordt. Beiden veranderen hun naam: Friedmann wordt Capa en zijn vrouw heet voortaan Gerda Taro.
Door op een landmijn te trappen in Indochina op 25 mei 1954 is Robert Capa gestorven.
Robert Capa Retrospectief 23.01.2009-15.04.2009
Jan Banning exposeert in VU
Wereldwijd houden tientallen miljoenen ambtenaren overheidsapparaten draaiende. Wie zijn ze? Hoe ziet het kantoor van een ambtenaar er uit in Frankrijk of Bolivia? De expositie Bureaucratica, binnenkort te zien op de Vrije Universiteit in Amsterdam, geeft op deze vragen antwoord.
De tentoonstelling is een project van fotograaf Jan Banning en publicist Will Tinnemans. Zij gingen langs bij honderden ambtenaren over de hele wereld. De foto's laten zien wat er bij Chinese of Liberiaanse ambtenaren aan de muur hangt en hoe een politiebureau op het Siberische platteland eruit ziet.
De expositie is van 12 februari tot 30 maart te zien in het Exposorium van de Vrije Universiteit.
De opening is op donderdag 12 februari 2009 om 16.30. Na afloop signeren Jan Banning en Will Tinnemans de fotoboeken 'Alledaagse macht. Ontdekkingsreis langs ambtelijke werelden' en 'Bureaucratics'.
De tentoonstelling is een project van fotograaf Jan Banning en publicist Will Tinnemans. Zij gingen langs bij honderden ambtenaren over de hele wereld. De foto's laten zien wat er bij Chinese of Liberiaanse ambtenaren aan de muur hangt en hoe een politiebureau op het Siberische platteland eruit ziet.
De expositie is van 12 februari tot 30 maart te zien in het Exposorium van de Vrije Universiteit.
De opening is op donderdag 12 februari 2009 om 16.30. Na afloop signeren Jan Banning en Will Tinnemans de fotoboeken 'Alledaagse macht. Ontdekkingsreis langs ambtelijke werelden' en 'Bureaucratics'.
Gerard Fieret overleden
Fotograaf Gerard Fieret is donderdag in zijn woonplaats Den Haag overleden aan de gevolgen van een longontsteking. Hij was 85 jaar. Dat heeft het Gemeentemuseum van Den Haag vrijdag laten weten.
Fieret kocht zijn eerste camera aan het begin van de jaren zestig en begon te fotograferen wat hem op straat voor de voeten kwam. Ook maakte hij veel portretten en kwam een groot deel van zijn werk tot stand in zijn atelier, waar hij modellen en vriendinnen fotografeerde. "Rommelige foto’s vaak, die door hun ongedwongen speelse poses en uitdagende blikken een onmiskenbare sensualiteit bezitten," aldus een woordvoerder van het museum. Fieret was volgens hem wars van regels en conventies, zowel in zijn fotografie als in zijn leven.
De begrafenis is op woensdag 28 januari op begraafplaats Sint Barbara in Den Haag.
Bron: ANP.
Lees ook Een man met eigen wetten in het AD.
Fieret kocht zijn eerste camera aan het begin van de jaren zestig en begon te fotograferen wat hem op straat voor de voeten kwam. Ook maakte hij veel portretten en kwam een groot deel van zijn werk tot stand in zijn atelier, waar hij modellen en vriendinnen fotografeerde. "Rommelige foto’s vaak, die door hun ongedwongen speelse poses en uitdagende blikken een onmiskenbare sensualiteit bezitten," aldus een woordvoerder van het museum. Fieret was volgens hem wars van regels en conventies, zowel in zijn fotografie als in zijn leven.
De begrafenis is op woensdag 28 januari op begraafplaats Sint Barbara in Den Haag.
Bron: ANP.
Lees ook Een man met eigen wetten in het AD.
What Matters - David Cohen
Defensie zet regels voor fotografen op papier
Het ministerie van Defensie heeft gedragsregels voor zijn fotografen op papier gezet. Dat bevestigt een woordvoerder vrijdag na een bericht in dagblad Trouw.
De regels zijn volgens de woordvoerder een 'samenvoeging van wat bij de media gebruikelijk is'. Fotoshoppen of het in scène zetten van situaties is niet toegestaan.
Lees meer in Trouw.
De regels zijn volgens de woordvoerder een 'samenvoeging van wat bij de media gebruikelijk is'. Fotoshoppen of het in scène zetten van situaties is niet toegestaan.
Lees meer in Trouw.
Helmut Newton op tv
Ter gelegenheid van het feit dat de Duitse modefotograaf Helmut Newton vandaag precies vijf jaar geleden is overleden, herhaalt de Duitse zender ZDF Dokukanal de documentaire 'Helmut Newton - Mein Leben'.
Het portret van Helmut Newton wordt uitgezonden om 14.00 en 22.00.
Helmut Newton - Mein Leben
Die Dokumentation "Mein Leben" porträtiert den Künstler und Fotografen Helmut Newton. Unter dem Namen Neustädter verlebte er seine Kindheit in Berlin, immigrierte auf der Flucht vor den Nazis nach Australien und startete dort seine Künstlerkarriere. Seinen Durchbruch schaffte er 1981 mit dem Bildband "Big Nudes".
Helmut Newton wurde 1920 in Berlin als jüngstes Kind des jüdischen Knopffabrikanten Max Neustädter und dessen amerikanischer Frau Claire geboren. 1938 musste die Familie Deutschland verlassen. Auf Umwegen kam Helmut Newton schließlich nach Australien und eröffnete in Melbourne ein Fotostudio.
Als Modefotograf machte er sich zuerst bei der australischen "Vogue", später bei der französischen "Vogue" einen Namen. Beeinflusst durch die Dokumentarfotografien von Erich Salomon und Brassaï inszenierte er als einer der ersten Modefotografen seine Models nicht im Studio, sondern in stilisierten Alltagssituationen. Glamour und Luxus kombiniert mit eindeutig Sexuellem verleiht seinen Bildern eine besondere, wenn auch häufig umstrittene Ästhetik.
Die Witwe des Fotografen Helmut Newton, June, zeigt in Berlin im neuen Museum für Fotografie einen Bildband des Fotografen. Ab den 70er Jahren wandte er sich der Aktfotografie zu, seinen endgültigen Durchbruch schaffte er 1981 mit dem Bildband "Big Nudes". "Ich inszeniere nur die Motive und bin wirklich nichts anderes als ein altmodischer Fotograf", so Newton. Bis zu seinem Tod am 23. Januar 2004 nach einem Autounfall in Los Angeles, inspirierten ihn das Mysterium der wie aus dem Nichts auftauchenden Bilder und die Geheimnisse der Sexualität.
Seine Aktaufnahmen sorgten für heftige Kontroversen, nicht nur Feministinnen warfen Newton vor, seine Bilder seien frauenfeindlich und pornografisch. Trotzdem erhielt er zahlreiche Auszeichnungen, unter anderem 1990 den "Grand Prix National" und 1992 das Bundesverdienstkreuz.
Het portret van Helmut Newton wordt uitgezonden om 14.00 en 22.00.
Helmut Newton - Mein Leben
Die Dokumentation "Mein Leben" porträtiert den Künstler und Fotografen Helmut Newton. Unter dem Namen Neustädter verlebte er seine Kindheit in Berlin, immigrierte auf der Flucht vor den Nazis nach Australien und startete dort seine Künstlerkarriere. Seinen Durchbruch schaffte er 1981 mit dem Bildband "Big Nudes".
Helmut Newton wurde 1920 in Berlin als jüngstes Kind des jüdischen Knopffabrikanten Max Neustädter und dessen amerikanischer Frau Claire geboren. 1938 musste die Familie Deutschland verlassen. Auf Umwegen kam Helmut Newton schließlich nach Australien und eröffnete in Melbourne ein Fotostudio.
Als Modefotograf machte er sich zuerst bei der australischen "Vogue", später bei der französischen "Vogue" einen Namen. Beeinflusst durch die Dokumentarfotografien von Erich Salomon und Brassaï inszenierte er als einer der ersten Modefotografen seine Models nicht im Studio, sondern in stilisierten Alltagssituationen. Glamour und Luxus kombiniert mit eindeutig Sexuellem verleiht seinen Bildern eine besondere, wenn auch häufig umstrittene Ästhetik.
Die Witwe des Fotografen Helmut Newton, June, zeigt in Berlin im neuen Museum für Fotografie einen Bildband des Fotografen. Ab den 70er Jahren wandte er sich der Aktfotografie zu, seinen endgültigen Durchbruch schaffte er 1981 mit dem Bildband "Big Nudes". "Ich inszeniere nur die Motive und bin wirklich nichts anderes als ein altmodischer Fotograf", so Newton. Bis zu seinem Tod am 23. Januar 2004 nach einem Autounfall in Los Angeles, inspirierten ihn das Mysterium der wie aus dem Nichts auftauchenden Bilder und die Geheimnisse der Sexualität.
Seine Aktaufnahmen sorgten für heftige Kontroversen, nicht nur Feministinnen warfen Newton vor, seine Bilder seien frauenfeindlich und pornografisch. Trotzdem erhielt er zahlreiche Auszeichnungen, unter anderem 1990 den "Grand Prix National" und 1992 das Bundesverdienstkreuz.
Trouw: Gemanipuleerde legerfoto won prijs bij Zilveren Camera

Foto Sjoerd Hilckmann met weggepoetste sleepkabels.
Defensiefotograaf Sjoerd Hilckmann noemt het ’achteraf gezien een stomme keuze’ dat hij in Uruzgan een foto van een gesleepte auto manipuleerde en die vorig jaar ook nog instuurde voor de Zilveren Camera (en een derde prijs won).
Hilckmann heeft naar aanleiding van vragen van Trouw over de foto besloten om met zijn verhaal naar buiten te komen. "Door de foto te manipuleren, heb ik de werkelijkheid geweld aangedaan", stelt hij. Hilckmann benadrukt dat hij geheel op eigen initiatief heeft gehandeld. Na de ontmaskering van Jean-Pierre Jans als photoshopknoeier begon het bij te knagen bij Hilckmann: "Ik ben ook niet helemaal eerlijk geweest".
Lees meer bij Trouw.
Wordt het nu niet eens de hoogste tijd dat degenen die Hilckmann zo vurig verdedigden, zoals Bart Brouwers, eindelijk eens ophoepelen uit de ZC-jury? Er zijn ook nog steeds juryleden die knippen en plakken in een foto prima vinden. En wat te denken van degenen die altijd hun boezemvriendjes prijzen toespelen, zoals Edie Peters?
Begin bij het samenstellen van de jury's nu eens met een schone lei, zonder de usual suspects die er elk jaar een kleverig incestueus zootje van maken.
AD over Zilveren Camera-winnaar Robert Vos
In het AD twee artikelen over Zilveren Camera-winnaar Robert Vos:
’Ik heb Zilveren Camera hele avond meegezeuld’
‘Ik wilde eigenlijk economie studeren’
’Ik heb Zilveren Camera hele avond meegezeuld’
‘Ik wilde eigenlijk economie studeren’
dinsdag, januari 20, 2009
Portret van fotograaf Kors van Bennekom op tv
AVRO Close Up documentaire Kors' Keuze: een portret van fotograaf Kors van Bennekom
Fotograaf Kors van Bennekom kan bogen op een lange en vruchtbare carrière. Zijn oeuvre geeft een prachtig beeld van de Nederlandse samenleving in de jaren zestig, zeventig en tachtig. AVRO Close Up zendt op zondag 22 maart 2009 een portret uit van de inmiddels 75-jarige Van Bennekom die bezig is zijn archief te ontsluiten voor het publiek.
Fotograaf Kors van Bennekom kan bogen op een lange en vruchtbare carrière. Zijn oeuvre geeft een prachtig beeld van de Nederlandse samenleving in de jaren zestig, zeventig en tachtig. AVRO Close Up zendt op zondag 22 maart 2009 een portret uit van de inmiddels 75-jarige Van Bennekom die bezig is zijn archief te ontsluiten voor het publiek.
Nieuwsfotografie wordt zeldzaamheid in Nederland
In NRC Handelsblad en nrc.next verscheen een achtergrondartikel over de ontwikkelingen in de Nederlandse fotojournalistiek, naar aanleiding van de Zilveren Camera.
Enkele citaten:
Leo Erken: "Nieuwsfotografie is in Nederland een zeldzaamheid geworden. Je merkt dat kranten minder behoefte hebben aan nieuwsbeelden."
Bert Janssen: "Nieuwsfotografie wordt in Den Haag nu sterk gereguleerd door persvoorlichters."
Martijn Beekman: "Het is nog steeds mogelijk om een goeie serie over Geert Wilders te maken. Het is te gemakkelijk om te zeggen dat persvoorlichters de fotografen in de weg zitten. Je moet soms wachten, maar meestal kun je voor of na een persconferentie in alle vrijheid toch een goede foto maken."
Bert Verhoeff: "De afgelopen jaren bespeur ik onder studenten een soort dedain voor fotojournalistiek. Talentvolle studenten kiezen liever de richting kunstfotografie of documentairefotografie. Vroeger waren er wel tien studenten die stage wilden lopen bij de Volkskrant, nu is het moeilijk één student naar een krantenredactie te krijgen."
Nogmaals Leo Erken: "In het buitenland bestaat geen gebrek aan goede nieuwsfotografie. Er waren wel vijftien reportages die ik een prijs had willen geven."
Enkele citaten:
Leo Erken: "Nieuwsfotografie is in Nederland een zeldzaamheid geworden. Je merkt dat kranten minder behoefte hebben aan nieuwsbeelden."
Bert Janssen: "Nieuwsfotografie wordt in Den Haag nu sterk gereguleerd door persvoorlichters."
Martijn Beekman: "Het is nog steeds mogelijk om een goeie serie over Geert Wilders te maken. Het is te gemakkelijk om te zeggen dat persvoorlichters de fotografen in de weg zitten. Je moet soms wachten, maar meestal kun je voor of na een persconferentie in alle vrijheid toch een goede foto maken."
Bert Verhoeff: "De afgelopen jaren bespeur ik onder studenten een soort dedain voor fotojournalistiek. Talentvolle studenten kiezen liever de richting kunstfotografie of documentairefotografie. Vroeger waren er wel tien studenten die stage wilden lopen bij de Volkskrant, nu is het moeilijk één student naar een krantenredactie te krijgen."
Nogmaals Leo Erken: "In het buitenland bestaat geen gebrek aan goede nieuwsfotografie. Er waren wel vijftien reportages die ik een prijs had willen geven."
maandag, januari 19, 2009
Trouw over Zilveren Camera

Foto Jan-Joseph Stok, eerste prijs Buitenlands nieuws Enkel
Trouw schrijft vandaag over de winnaars bij de Zilveren Camera, en drukt volkomen terecht de prachtige foto af die Jan-Joseph Stok maakte van de Congolese rebellenleider Laurent N’Kunda. Voor mij was die foto de absolute favoriet, maar de jury ging liever mee in de Maarten van der Weijden-hype.
Wel jammer dat Trouw de namen van de fotografen bij de foto's door elkaar haalt. Bij de winnende foto van Robert Vos staat Joost van den Broek vermeld, en omgekeerd. Precies en nauwgezet je werk doen is er in de Nederlandse media al lang niet meer bij, ook niet bij de zogenaamde kwaliteitskranten.
Trouw besteedt ook aandacht aan de smadelijke aftocht uit de fotojournalistiek van Jean-Pierre Jans, evenals RTL Nieuws dat gisteravond deed.
Goed dat er fotografen zijn
...vindt psychiater Sigmund in de Volkskrant.
zondag, januari 18, 2009
Toch maar zilver...
ANP-fotograaf Robert Vos is de winnaar van de Zilveren Camera 2008. Hij krijgt de prijs voor zijn nieuwsfoto met zwemmer Maarten van der Weijden, meteen na zijn gouden race op de 10 kilometer in open water op de Olympische Spelen in Peking.
Van der Weijden wordt op de foto uitbundig omhelsd door Pieter van den Hoogenband. De jury van de Zilveren Camera spreekt van een journalistiek perfecte foto die een verhaal vertelt waar mensen over 25 jaar nog over zullen praten.
Bron: ANP.
Van der Weijden wordt op de foto uitbundig omhelsd door Pieter van den Hoogenband. De jury van de Zilveren Camera spreekt van een journalistiek perfecte foto die een verhaal vertelt waar mensen over 25 jaar nog over zullen praten.
Bron: ANP.
Gouden Camera voor Robert Vos
Nou gefeliciteerd Robert, met je "Gouden Camera". Meteen mee naar de juwelier en te gelde maken voordat hij weer spontaan in zilver verandert. (Nu snap ik het, de medewerkers van NOS-Nieuws zijn afgestudeerd in de Alchemie...)


Wie wint de Gouden Camera?
Bent u ook zou benieuwd naar de winnaar van de Gouden Camera? Bij de NOS-nieuwsredactie zijn ze dat zeker, al weten ze nog steeds niet het verschil tussen India en Pakistan, en kondigden ze Sven Kramer aan als Europees kampioen schaatsen en "winnaar van alledrie de afstanden" (sic). Wat moet je kunnen om daar te mogen werken vraag ik me af?


NOVA-item over Zilveren Camera
Bekijk het NOVA-item van zaterdagavond hier.